התנהלות משפחתית בימי קורונה | מעיין ההורות
מעיין ההורות - הבלוג

הקורונה הגיעה אלינו בהפתעה. לא ציפינו. לא ביקשנו. היא פשוט הגיעה ואיתה… צריך לנצח!

אז מה עושים עם הקורונה לעזאזל? מכילים ומשדרים

ראשית, הייתי מציעה לכל אחד.ת מאיתנו המבוגרים לנסות להפנים, לקבל ולהכיל את כל השינויים שנכפים עלינו בעקבות הגעתה של הקורונה. כמו במקרים רבים, אני מציעה גם במקרה הזה לחזור לדו שיח הכי חשוב בעיני והוא הדו שיח שלנו עם עצמנו ובמידת הצורך, לא להתבייש ולפנות לסיוע מאיש מקצוע שיסייע לנו להכיל במקום שאנו מתקשים בו.

חשוב מאוד “להסביר” לעצמנו מה המשמעויות של המצב שנכפה על כולנו ואיך מתארגנים לזה בצורה הטובה ביותר. אנו  ההורים צריכים לזכור, שאנו תמיד מעבירים מסר לילדינו, בין אם הוא גלוי או סמוי. בנוסף, במידה ואנחנו רוצים להסביר לילדינו מה קורה, אנחנו חייבים להיות ברורים לעצמנו, אחרת אין סיכוי שנוכל להיות ברורים כלפי הילדים.

איך מסבירים לילדים על המצב?

פה אני מתייחסת לילדים סביב גילאי שנתיים עד ארבע לערך ולגביהם אני ממליצה להתייחס אל הנגיף כמעין מפלצת קטנה. תנו לה תיאור, היא קטנה, שובבה, לא תמיד נחמדה והיא משחקת תופסת עם כל האנשים בסביבה, כאשר המטרה שלה היא לתפוס כמה שיותר אנשים. הדימוי הזה יאפשר לכם להנגיש לילדים את המצב בתיאורים מהעולם שלהם. בנוסף, זה יאפשר לכם לדבר על הסגר ולתאר להם את זה כמעין משחק מחבואים. חשוב להכניס פה גם אמת: “אנחנו נשארים בבית כי אנחנו לא רוצים לשחק איתה, אנחנו לא רוצים שהיא תתפוס אותנו…”, הכול מוחשי מהעולם שלהם עם שילוב של האמת בתוך ההמחשה.

חשוב ביותר לדובב את הילדים בנושא ולאפשר להם פתח לפורקן רגשי דרך הדו שיח:

  • תשאלו את הילדים איך הם היו מתגברים על המפלצת הזאת?שגרה עם הילדים בזמן קורונה
  • תשאלו איך הם מרגישים ואל תחששו מזה שהם יגידו שהם מפחדים. נהפוך הוא, אם הילדים ידברו על הפחדים שלהם, זה המקום להקנות להם ביטחון, ולשתף אותם בכך שכולם מפחדים ומתגברים על הפחד ביחד.

על שאלות אלו כדאי לחזור מדי יום, לדרבן אותם לדבר, חשוב גם לשתף אותם, איך אנחנו מרגישים. בכלל, כשאנחנו מבקשים מהם לשתף אותנו, חייבת להיות הדדיות בשיתוף. מובן, שלא נכניס את הילדים לתחושות החשש הטבעיות שלנו ולא נדבר איתם על חרדה כלכלית או על דאגה מרובה לבן משפחה/חבר יקר בפירוט. אין צורך. אבל בהחלט חיוני לאפשר להם להביע את תחושותיהם גם על ידי שיתוף התחושות שלנו.

השיגרה תנצח

חשוב מאוד גם בימים לא שגרתיים אלו לשמור על שיגרת יום, כך שלילדים יהיה משהו מסודר ומובנה לצפות לו בכל הבלאגן הזה. איך עושים את זה?

  • כל ערב שבו ותכננו את יום המחרת.מעיין ההורות הדרכת הורים בימי קורונה
  • במידה והילדים בגילאים שניתן לשוחח איתם, חשוב לשתף אותם ולשאול אותם מה היו רוצים לעשות במסגרת האפשרויות הקיימות.
  • במסגרת סדר היום שלבו גם זמנים שלכם לעצמכם: זמן לעבוד, זמן לנשום, זמן לפרוק. אנחנו גם בני אדם. בזמן בו אתם צריכים לעבוד, תנו לילדים משימות/הפעלות שהם יכולים לעשות בלעדינו ההורים.
  • במידה והם נמצאים הרבה זמן מול מסכים ואנחנו רוצים “להוציא” אותם משם, תמיד להציע משהו במקום. לא לקחת מסכים כברירת מחדל, תמיד תציעו חלופה, עדיף אפילו שתיים ותנו להם לבחור. כשאנחנו “לוקחים” משהו מהילדים שלנו, אנחנו תמיד צריכים להציע חלופה.
  • שלבו בסדר היום גם משימות ביתיות. הילדים רוצים להרגיש חשובים להתנהלות הבית וזו תעסוקה נהדרת ומועילה.
  • ניתן להכין מעין טבלה שתהיה תלויה על המקרר, תנו לילדים לקשט אותה. נכון שילדים לא קוראים שעון ולא יודעים לעקוב אחר זמנים, אבל הטבלה משמשת כמעין “חוזה” ביניכם ובין הילדים, ושוב, היא משהו מוחשי.
  • חשוב מאוד לתת לילדים את התחושה שמשתפים אותם, שצריכים אותם. זיכרו, ילדים אוהבים לעזור, בקשו מהם עזרה ושבחו אותם על העזרה שנתנו.
  • תנו להם אחריות, זה מעצים אותם ומחזק אותם – ילד.ה עם משימה הוא ילד.ה מאושר.
  • אפשר להכין עם הילדים דברים בבית: יצירה, אפיה, בישול, לצלם, לשתף עם קבוצות משפחתיות/חברתיות בווטסאפ או בפייסבוק, לקבל רעיונות מאחרים ולהפרות אחרים ברעיונות שלכם.

בואו ננסה לראות את הצד החיובי שבדברים – את הזמן המשפחתי הנוסף שנולד לנו, את העובדה, שהנגיף הקטן הזה החזיר אותנו לתא המשפחתי ומאפשר לנו, כרגע, להשקיע בו וגם ליהנות ולהתרגש ממנו. עם מעט ארגון, אופטימיות ותקווה, גם המשפחה שלכם תצא מהמצב הזה מחוזקת, מאוחדת ואוהבת יותר.

בעמוד הפייסבוק שלנו יש רעיונות לשיח ועשייה משותפת עם הילדים – מחכה לכם שם!

 

רוצה לדעת יותר? מלא/י את הפרטים שלך ואני אחזור אליך עם כל המידע.


× שוחחו איתנו!